Wayfinding – czyli jak zadbać o oznakowanie przestrzeni biurowej?

Wayfinding - czyli jak zadbać o oznakowanie przestrzeni biurowej

Niezależnie od tego, czy spędza się czas w centrum handlowym, biurze, czy też w podróży, duże znaczenie ma komfort przemieszczania się. Każda osoba lubi łatwo znajdować drogę do celu. Czy zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że w jednym miejscu poruszanie się nie sprawia problemów, a w drugim łatwo zabłądzić? To właśnie wayfinding ułatwia nawigowanie na nieznanej przestrzeni. Chcesz wiedzieć, czym on dokładnie jest, co go wyróżnia oraz jak wykorzystywać w przestrzeni biurowej? Czytaj dalej!

Co to jest way finding?

W języku polskim nie ma określenia, które dobrze tłumaczyłoby ten angielski termin. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest on ważnym elementem porządkującym sposób poruszania się w przestrzeni publicznej. Trudno więc wyobrazić sobie biura bez np. tabliczki przydrzwiowej. Bez wyraźnego oznakowania firm powstałby chaos, czego efektem byłby stracony czas na szukanie celu w danym środowisku. Można więc przyjąć, że wayfinding i oznakowanie obiektów to określenia bliskoznaczne.

Czym wyróżnia się dobrze zorganizowany wayfinding?

Można stwierdzić, że wayfinding to system rozwiązywania problemów w przestrzeni lub sposób nawigacji w nowych miejscach. Dobrze zorganizowany sprzyja swobodnemu poruszaniu się nawet w miejscach, których nie zna się rozkładu. Powinien więc być:

  • widoczny;
  • trwały, odporny na działanie warunków atmosferycznych;
  • czytelny i szybki w przekazie;
  • spójny i ujednolicony.

Co ciekawe, dobrze zaprojektowany way finding jest niezauważalny. Człowiek kieruje się różnego rodzaju piktogramami i tabliczkami z logo firmy i nie zastanawia się nad oznakowaniem biur. Bez problemu określa swoje położenie i lokalizuje miejsce, do którego chce dojść.

Czym jest wayfinding w praktyce, czyli jakie elementy stosuje się w przestrzeni?

Projektanci dążą do maksymalnego skrócenia czasu odczytywania komunikatów i oznaczeń. Podstawą w przestrzeni publicznej są proste ikony i formy graficzne, np. strzałki, mapy interaktywne, napisy, oznakowania poziome i pionowe. Mogą mieć formę np. tabliczek przydrzwiowych.

Coraz częściej wykorzystywane są atrakcyjne formy wizualne. Są one jednocześnie punktami informacyjnymi o drodze do celu, ale także stanowią integralny element designu na danej przestrzeni. Z tego względu uwzględnia się różne graficzne schematy, ikonografiki i interaktywne tablice, utrzymane w konkretnym stylu.

Co ciekawe, wayfinding można dostosować także do potrzeb osób niewidomych i słabosłyszących. Tutaj należy wyszczególnić komunikaty werbalne w windach i informacje odczytywane zmysłem dotyku. Często w tym celu stosuje się jaskrawe kolory, kontrasty i większe czcionki.

Jak stosować wayfinding w biurze i korporacji?

Firmy wykorzystują wayfinding w następujący sposób:

  • Personalizują i projektują ikony, aby pasowały do brandingu.
  • Stosują zewnętrzne oznaczenia, np. kierunkowe do siedziby firmy. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy projektanta, który stworzy kreatywne i nowoczesne elementy, np. tabliczki na drzwi biurowe, ponieważ są to swojego rodzaju wizytówki firmy.
  • Stosują wewnętrzne oznaczenia, często spersonalizowane, w tym kierunkowe.
  • Dzielą open space, wyznaczając w nim poszczególne strefy. Oznaczenia stosują na ścianach i podłodze.
  • Wykorzystują oznakowania funkcyjne, czyli tzw. signage. Są to takie elementy jak: piktogramy, semafory, grafiki ścienne, naklejki, plakaty, fototapety, numery pomieszczeń, tabliczki przydrzwiowe i inne. W ten sposób zmienia się charakter miejsca na bardziej przyjazny.
  • Stosują tablice informacyjne, np. wskazujące na funkcje budynku lub jego części.
  • Stosują schematyczne mapy sygnalizujące obecną lokalizację danej osoby.
  • W celu zapewnienia większej prywatności i bezpieczeństwa stosuje się szronienia i naklejki na przeszklenia.
  • Wykorzystują logotypy i hasła marki w różnych formach, np. neonu.

Wayfinding to nie tylko sposób na odnalezienie się w danej przestrzeni. Jest to także system, który korzystnie wpływa na komunikację między pracownikami. Przykładem może być ujednolicone nazewnictwo i zastosowanie określonej kolorystyki, dzięki czemu poszczególne pomieszczenia można nazywać zgodnie z wybraną barwą.

Scroll to Top